top of page

חינוך לתחרות בריאה

שאלה: איך לחנך ילדים לתחרות בריאה בלי שאף אחד יפגע?

היי, שמי גל, מנחה סדנאות לחיבור בין אנשים ובפוסט זה אני רוצה לשתף טיפים מהידע שרכשתי עם השנים בנושא חינוך לתחרות בריאה.

סוף מעשה במחשה תחילה.. כולנו רוצים שיהיו לילדינו (או הילדים שאני עובד איתם כאיש חינוך) חיים טובים ומאושרים ובצורה אינסטינקטיבית אנו מלמדים את הילדים לא להרביץ לאחרים, להיות ילדים טובים, להימנע ולברוח מסכסוכים. אבל למה? פשוט, כי אנו מבינים שבתחרות בריונית אין גבולות, כל אחד יכול פשוט להשפיל ו"לדרוך" על השני רק כי האחד יותר מוכשר לכך בצורה פיזיולוגית כזו או אחרת מהשני.

סך הכל אנו רוצים לשמור על ביטחונו של הילד שלנו, למה? כי הוא חשוב לנו? למה? כי אנו אוהבים אותו ורוצים את הטוב ביותר עבורו !

איך עושים זאת? במילים פשוטות, אם הילד יהיה טוב עם האחרים אז זה ישמור עליו בצורה בטוחה מפניהם. ובהרחבה.. הכוונה היא שעלינו לעודד את הילדים למצוא את הדרך ליצור קשר טוב עם כל אחד, מהאדם הכי טוב שהם יפגשו ועד האדם שנראה בעיניהם כ'הכי גרוע'.

עלינו ללמד את הילד איך ליצור מערכות יחסים ידידותיות וחברותיות, וכדי לייצר זאת, עלינו לייצר כמה שיותר דוגמאות חיוביות סביב הילדים. ילד עושה 'העתק הדבק' על מה שהוא רואה סביבו בחייו, החל מההורים בבית, מהיחס בין האחים הגדולים, מהמדיה שהוא נחשף אליה, וממשיך לשאר המעגלים שמשפיעים עליו בחייו.

זה מתחיל בבית: נתחיל מהמעגל הראשון אליו נחשף הילד, אמא ואבא. על ההורים לשחק ביניהם משחק בו הם מראים לילד איך הם פותרים מחלוקות ביניהם, מוותרים זה לזה ומוצאים פיתרון משותף דרך התנהגות אדיבה אחד כלפי השני. חוץ מהיתרונות הברורים לחיזוק מערכת היחסים בין ההורים ( fake it until you make it ), הילד שחשף ל'הצגה' הזאת יראה שכך צריכים להתנהג עם אחרים במצבי מחלוקת ושזה יעזור לו להצליח לשמר מערכת יחסים בריאה בחייו. אומרים שהוויתור הוא המפתח לחיי משפחה מאושרים ובזה עלינו להתחרות זה עם זה אל מול הילדים שלנו, מי מוותר יותר כדי שהמערכת לא תישבר.

בין האחים: המעגל השני, במידה ויש כזה, הוא האחים הבוגרים. היחס בין האחים הבוגרים לאחים הצעירים משפיע באופן משמעותי על התנהגותם. הקניית משחקים בעלי תחרות בונה וחיובית בין האחים תחזק את הקשר ביניהם ותעודד את האח הגדול לקחת אחריות על הקטן ואת הקטן לקבל תחושת ביטחון מאחיו הגדול. פה זה המקום שלכם להיות יצירתיים ולמצוא כמה שיותר דרכים להפוך את חיי היומיום בבית למשחקים בעלי מטרה משותפת בה האחים צריכים לשתף פעולה כדי לנצח ביחד ולאו דווקא אחד את השני. במקום לראות מי מגיע יותר מהר לשולחן האוכל, בואו ונבחן כמה זמן לוקח לכל האחים להגיע אל הארוחה, נפתח להם סטופר ונכריז בקול "משחק האוכל יתחיל בעוד 10 שניות, המשימה שלכם היא להגיע אל שולחן האוכל כמה שיותר מהר בלי לשכוח לשטוף את הידיים, 3.. 2.. 1.. הזמן רץ". מרגע ההזנקה כל האחים צריכים לדאוג אחד לשני שיגבירו את הקצב, שיעודדו זה את זה לשטוף את הידיים כדי לא להתעכב כדי שביחד נצליח להשיג את התוצאה הטובה ביותר. חשוב שתראו לילדים שהתוצאה גם חשובה ולפרגן להם על הביצוע. מדי פעם מומלץ לחזור שוב על אותם המשחקים כדי לשפר את השיא הקודם ולבחון איך התגברנו על האתגר והתבגרנו בדרך בא עזרנו זה לזה להצליח.

דוגמא אישית: חשוב לזכור שהחינוך הוא כל מה שעוטף את חייו של האדם ומעצב את התנהגותו בכל רגע ובכל גיל. ככל שיהיו יותר דוגמאות לערכי החיבור והתחרות הבריאה, כך המסרים החינוכיים יוטמעו יותר עמוק באדם לאורך חייו.

עלינו לשחק משחק תפקידים קטן ולהפוך לאנשי שיווק. עלינו לדעת איך 'למכור' לילדים שלנו שהחיבור האנושי יותר חשוב, שהוויתור הוא המפתח להצלחה, שהאדיבות מושכת חברים. אנו עושים זאת דרך פרסומות שאנו מייצרים בעצמינו ומציגים אותם מול הילדים שוב ושוב ושוב, בצבעים יפים, בסיפורים ודוגמאות מהחיים ובסלוגנים מפוצצים, הכל רק כדי שהילד יראה כמה זה חשוב לנו וכמה זה כדאי ורווחי לו.

אפשר לעשות יצירות בהן אנו צובעים ביחד משפט שמעביר מסר משמעותי ותוך כדי מספרים לילד למה המסר הזה חשוב לנו כל כך שבחרנו לעשות ביבו יצירה.

כשמתרגמים שיווק לשפת הילדים.. הכוונה היא ליצור עבורם משחקים, משחקים, משחקים! למה? כי הילד לומד הכי טוב על העולם דרך עולם המשחקים בו החוקים והכללים יוצרים את המרחב הבטוח לטעות ולתקן, להתנסות ולחוות הצלחות שבאופן הדרגתי יוצרות הנאה מהפעולה המשחקית שחוזרת על עצמה שוב ושוב בדרכים שונות.

תחרות בונה: משחקי תחרות בונה או תחרות שיתופית מעודדות יצירת תלות הדדית בין המשתתפים. זה יכול להיות שמתחרים ביחד כנגד הזמן, לדוגמא שההורה והילד שלו צריכים להתארגן ביחד ליציאה מהבית לגן או לבית הספר (ולא שהילד צריך להתארגן לבדו. חשוב שהילד ירגיש שההורה איתו במשחק הזה). תחרות יכולה להיות יחד אל מול אתגר משותף שיש להשיגו כמו למשל לקפל את הכביסה רק עם יד אחת כך שאני אהיה יד ימין ואתה תהיה יד שמאל וביחד נשלים זה את זה. ותחרות בונה יכולה גם להיות סביב העצמה הדדית בה נבחן מי גורם לשני להיות מובך להסמיק יותר מרוב מילות חנופה ומחמאות.

אם קראת עד כאן אז אני בטוח שאת/ה אדם מאוד יצירתי בטבעו, רגיש ואדיב לסובבים אותו ומלא בהשראה להעביר זאת הלאה :)

התמודדות עם כישלון: ומה קורה כשהילד מרגיש שהוא לא הצליח להשיג את מטרתו עם הכלים שהצגנו בפניו? מה קורה כשהוא 'נכשל'? אז קודם כל כישלון הוא דבר בלתי נמנע, אי אפשר לחיות בלי לחוות אותו, אלא אם חיית את חייך בזהירות שכזו - שניתן לומר שלא חיית אותם כלל. כבני אדם, אחרי כישלון כולנו לרוב חשים שלל רגשות שליליים כגון אכזבה, בושה, ירידה בביטחון העצמי ולעתים אף שנאה עצמית. רוב הכישלונות בחיים כוללים סטייה מההליך הנכון לביצוע המשימה שעמדה לפנינו. סטייה יכולה לנבוע למשל מחוסר במיומנות ויכולת כי אין לכם (או לילדים) את הכישורים או התנאים המתאימים לביצוע המשימה. עלינו לחשוף את הילד לכך שגם אנו בעבר חווינו את התחושה הזאת ושניתן להימנע מהן באמצעות אימון, שיפור מיומנות ומתן תשומת לב נוספת לסיבה שגרמה לנו להיכשל. ונחזור שוב לנושא השיווק שדיברתי עליו מקודם: אימון משמע משחקים, משחקים, משחקים! לתרגל הרבה משחקים כדי שבחיים האמיתיים יהיה יותר קל להתמודד.

ובכל זאת מה עושים עם תחושת הכישלון? המסר שלנו הוא "כשאתה נכשל, אתה לא לבד!". כשנכשלים זו הזדמנות נהדרת להשתמש בחכמת ההמונים, להתייעץ ולבקש עזרה מאחרים, מההורים, מהמורים, מהחברים הקרובים, לבחון מה לא עבד ומה היה אפשר לעשות אחרת מבלי לפגוע בערכי החיבור ובכבודו של הילד ושל הסובבים אותו. כישלון הוא הזדמנות להתחיל מחדש, בדרך חכמה יותר ומחוברת יותר. זו הזדמנות לחלוק ולשתף ולתת למישהו אחר את ההרגשה שאנו יכולים להיעזר בו. תחשבו איך זה גורם לאדם האחר להרגיש כשאנו פונים אליו לעזרה?, כישלון זו הזדמנות לחזק מערכת יחסים עם אדם אחר.

מפחיד בחוץ: ומה קורה כשהילד יוצא לאוויר העולם "התחרותי" שבחוץ? איך נדע שהוא מוכן? על ידי זה שנכין אותו לכך שלא כולם נחשפו לדוגמאות ומשחקים שמחנכים לתחרות בריאה. החיים מלאים הפתעות והעולם עדיין לא מושלם ובטוח כמו שהיינו רוצים וחולמים שיהיה עבור הילד שלנו. לשם כך עלינו לחשוף את הילד בהדרגה בצורה של מחקר וצפייה משותפת מהצד על מצבים שונים שהחיים מביאים לנו כשאנו צופים בסרט מסויים, או כשאנו מטיילים בחוץ ונחשפים למצב שנראה בעינינו כלא נעים, זו הזדמנות לשחק את משחק "החוקרים". תתארו ביחד עם הילד מה ראיתם, איך זה גרם לכם ולילד להרגיש כשזה קרה, איך היה אפשר לפעול אחרת. כך, הילד ילמד שהוא יכול לבחור את "הקרבות" שלו ולהימנע ממצבים בהם הוא מזהה שהם ריקים מאדיבות וחוסר התחשבות.

תחרות מול עצמי: בכל מפגש של הילד עם דמויות מהמעגלים הרחבים יותר, הילד צריך קודם כל להציב לעצמו אתגר אישי ולהתחרות מול עצמו וביכולת שלו להיות מורגש כאדם שנוח להיות בחברתו בהתאם למצב הנתון בו הוא נמצא, בגן, בכיתה, בהפסקה, בשיעור ספורט, בטיול שנתי וכו'. האם הצלחתי לגרום לאחר להרגיש בנוח לידי? איך הוא הגיב בהתאם למה שאמרתי? האם הגבתי אליו באדיבות? האם הקשבתי לו?

ואיך להתמודד עם תחרות בריונית? כאשר מישהו מנסה להפגין את כוחו באגרסיביות אז חשוב שהילד ידע גם לעמוד על שלו! שיפגין לאחרים סביבו שחשוב לו שבהתנהגות שלהם כלפיו עליהם להיות אדיבים במידה והם רוצים להמשיך להיות בחברתו. שיהיה איש השיווק של ערכי החיבור והאדיבות בדרכו שלו ויעודד את האחרים לשחק איתו ביחד, בשיתוף פעולה, כמו בבית.

אני זוכר כילד תמיד הייתי זה שמביא את המשחק להפסקות, הייתי זה שמזמין את החבר'ה לצפות בסרט או לשחק אצלו בבית. ואף פעם לא הכרחתי את מי שלא רצה.

ומה קורה עם משחקי הספורט התחרותיים הקיימים בחוץ? משחקי ספורט תחרותיים המציבים את האדם אל מול האחרים מציפים את עולם הילדים, לא חסר משחקי כדור כאלה אחרים שהם חלק מנחלת הכלל כמו כדורגל. ואנו מצד אחד לא רוצים שהילד שלנו ימנע מלהשתתף בזמן ששאר החברים בקבוצת גילו רוצים בחברתו בזמן המשחק. מצד שני אנו כן רוצים להכין את הילד למצב שכזה. מה שאנו מציעים בשביל להכין את הילד למשחקים שכאלו הוא שנעודד את היכולת לראות את החיבור הקבוצתי והיחס בין השחקנים זה לזה במהלך המשחק כדבר החשוב והמכריע מעל הצורך לראות מי יודע לכדרר יותר טוב ומי יודע להבקיע הכי הרבה שערים. בפורט קבוצתי הקבוצה היא מה שחשוב. קחו את הילד לצפות במשחק שכזה מהצד, מקדו אותו במהלכים המשותפים שהשחקנים מבצעים זה עם זה. איזו מסירה נהדרת! איזה שיתוף פעולה מיוחד! תראה איך הוא עזר לו, תראה איך הוא התחשב בהוא וכו'.

סתם בשביל הידע הכללי: משמעות המילה competition בלטינית היא "להתאמץ ביחד", שההתאמצות המשותפת מביאה לתוצרים טובים יותר. קחו אחריות ותעזרו לילד שלכם ליצור תוצרים טובים בחייו.

ובזאת אני מזמין אתכם להפוך לאנשי השיווק ולהעביר הלאה את ערכי החיבור והתחרות הבריאה על ידי הטמעת הכלים שקיבלתם כאן בחייכם, בחינוך ילדיכם, או על ידי שיתוף מאמר זה והעלאת חשיבותו ברשתות החברתיות.

bottom of page