top of page

שעמום מטפח את היצירתיות בקרב ילדים

היתרונות של השעמום בקרב ילדים

כל המחקרים שעסקו בנושא השעמום אצל ילדים מצאו כי אחד מהיתרונות של התנסות בשעמום הינו פיתוח היכולת המולדת שלהם להיות יצירתיים. הרעיון שילדים צריכים להיות עסוקים כל הזמן בפעילויות כאלה ואחרות עלול לעכב את התפתחות הדמיון שלהם, בזמן שתחושת השעמום מקדמת את הדחף למצוא משמעות וסיפוק עמוק ואמיתי.

תחושת השעמום עוזרת לפתח זהות עצמית
פסיכולוגים ומומחים להתפתחות הילד גורסים כי הורים שממלאים את רוב הזמן של ילדיהם בתעסוקה מונעים מהם לגלות את התחומים שמעניינים אותם באמת.
אם ההורים מבלים את כל זמנם עם הילדים וממלאים את לוח הזמנים שלהם במגוון פעילויות, הילדים שלהם לא ידעו כיצד לעשות זאת בעצמם. מה שכן, חוסר תעסוקה יכול לדרבן את הילדים שלכם לנסות לעסוק בפעילויות שהם לא היו מנסים אילולא היו משועממים, החל מניסיון לנגן, לאפות או לעסוק ביצירה מורכבת יותר.
זאת אומרת שהשעמום עוזר לילדים להבין מה הם באמת רוצים לעשות, ולא מה ההורים שלהם רוצים שהם יעשו, מה שבהכרח מסייע להם לפתח את הזהות עצמית שלהם.

איך ליצור לילדיכם סביבה נכונה להתפתחות:

1. הרשימה
שבו יחד עם ילדיכם וסייעו להם ליצור רשימה של כל הדברים שהם נהנים לעשות. אתם יכולים לעודד אותם לחשוב על תחומים מגוונים, החל ממשחק בלגו או קריאת ספר, לצאת לרכיבה על אופניים וכו'.
כמובן שגם ניתן להציע רעיונות מורכבים יותר כדוגמת בישול ארוחה משפחתית מפוארת, להכין הצגה או להמציא משחק שאפשר לשחק עם כל המשפחה.
ברגע שילדיכם יתלוננו שמשעמם להם, תוכלו פשוט להזכיר להם את הרשימה העשירה שהכינו, ולהציע להם לבחור דבר מה שהם רוצים לעשות מתוכה.
שימו לב: ודאו שאינכם בוחרים עבורם. זאת אומרת שאם יש דבר מה ברשימה שאינכם מסכימים איתו, מלכתחילה עזרו להם לחשוב על רעיון אחר שמקובל על שניכם.
2. מגרש המשחקים
כאשר ילדים נמצאים בסביבת משחקים המלאה בגירויים שנוצרה עבורם הם נוטים לגלות יותר יצירתיות, וכך נוהגים ליצור משחקים משל עצמם ברגעים שבהם משתעממים. לכן, חשוב שתגדירו ותצרו עבורם סביבה נעימה וידידותית עבור משחקים, בית או מחוצה לו.
3. זמן חופשי

מדי פעם חשוב להכריז על זמן חופשי בו הילדים ידעו כי הגיע זמנם לשעשע את עצמם, וכך תהיו בטוחים שאתם יוצרים עבורם את הזמן החיוני הזה. ברגעים אלה הילדים יוכלו לבחור באילו פעילויות הם מעוניינים לעסוק מהרשימה שהכינו קודם לכן.

4. עודדו את ילדיכם לשחק בחוץ, בעיקר בחיק הטבע

מחקרים שונים מראים כי ילדים שמרבים לשחק במרחבים טבעיים מצליחים להמציא יותר משחקים ומגלים יצירתיות גדולה יותר מאשר במסגרות מאורגנות. אי לכך, חשוב שתאפשרו להם ליהנות בחיק הטבע מאחר שמדובר בגורם חשוב שמסייע לפתח ילדים יצירתיים שמחוברים לעצמם, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

bottom of page